Egymásra épülnek a közlekedés fejlesztését célzó projektek

Július 16-ig várják az ajánlatokat a „Kecskemét Megyei Jogú Város intermodális pályaudvar és közösségi közlekedés fejlesztése – tervezés, engedélyezés” című, KÖZOP 5.5.0-09-11-2012-0007 azonosító számú projekt keretében a tervező kiválasztására kiírt közbeszerzési eljárás keretében. Az 1.702.880.000 uniós és hazai támogatással megvalósuló fejlesztésben a tervezés, engedélyezés és a szükséges területszerzések 2014. első negyedévében fejeződnek be – hangzott el a témában tartott mai sajtótájékoztatón.

A Kecskemét Megyei Jogú Város intermodális pályaudvar és közösségi közlekedés fejlesztése – tervezés, engedélyezés” című projekttel kapcsolatosan tartott ma sajtótájékoztatót a kecskeméti Városházán Nagypál Sándor alpolgármester, Öveges László főépítész és Uhlig Rita, a projektet előkészítő Kecskeméti Városfejlesztő Kft. ügyvezetője. Elhangzott: május végén megtörtént a tervező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás kiírása. Az ajánlatokat július 16-án 11 óráig várják, az eljárás lezárultát követően kezdődhet el az összességében jövő év tavaszáig tartó tervezés, engedélyezés, a szükséges területek megvásárlása. Mindennek alapja a korábban elkészült és a város közgyűlése által elfogadott Megvalósíthatósági Tanulmány, amelyet külön uniós pályázat keretében készíttetett el a város.

Az 1.702.880.000 uniós és hazai támogatással megvalósuló, 100 százalékban támogatott projekt az intermodális közösségi közlekedési központ kialakításának és a hozzá kapcsolódó közösségi közlekedés fejlesztésének előkészítésére irányul. Tartalmazza a a Rákóczi út tengelyében elhelyezkedő intermodális csomópontra vonatkozó engedélyes, kiviteli tervek, szükség szerint kisajátítási terv elkészítését. Megtörténik az új buszhálózat, hálózati struktúra tervezése, valamint az új, környezettudatos helyi autóbuszjáratok üzemi kiszolgálását biztosító új autóbusz telephely létesítésére és építésére vonatkozó tervek és engedélyek beszerzése, a terület megvásárlása.

A város főbb útvonalain, a fogadó csomópontok előtt, valamint a belvárosban a közösségi közlekedés előnyben részesül majd, ennek érdekében új buszsávok, csomópontok útvonalára vonatkozó tervek készülnek, és megtörténik az esetleg szükséges területek megszerzése. A projekt ezen része érinti az Izsáki út – Vízmű utca – Nagykörút, a Nagykörút- Budai kapu – Noszlopy park, a Kuruc krt. – Noszlopy park – Szolnoki út szakaszokat, amelyeken az elkészülő tervek alapján összefüggő, időben állandó buszsáv létesítésül.

Az új átmérős autóbuszvonalak – az új intermodális csomópont fogadóképességét is figyelembe véve – részére külső végponti végállomások alakulnak ki. A végállomásokra vonatkozó terveket és a szükséges területszerzést az önkormányzat szintén a projekt keretén belül tervezi megvalósítani. A fejlesztés tartalmazza továbbá a P+R, illetve B+R parkolók kialakítására vonatkozó tervek elkészítését, és az esetleges területszerzést az alábbi három kijelölt ponton:

-az 52. sz. főút városi szakaszán, a Vízmű utca és a Nagykörút között (~ 60 férőhely),

-az Irinyi utcában a Széchenyiváros és a Nagykörút között (~ 100 férőhely),

-a tervezett intermodális csomópontban (~ 90 férőhely).

Minden P+R helyszínen biztosítható a biztonságos kerékpártárolás lehetősége (B+R)

Fenti projekttel párhuzamosan, ahhoz szorosan kapcsolódva, arra épülve zajlik a Kecskemét város közösségi közlekedés fejlesztése, átalakítása, zéró emissziós zóna megteremtése, soros hibridhajtású alacsonypadlós autóbuszok beszerzésével” című projekt, amelynek mintegy 6,3 milliárdos költségéhez a város 5.948.153.000 forint uiniós és hazai támogatást nyert. E fejlesztés keretében, az elkészült tervek és engedélyek alapján történik meg az új helyi környezettudatos autóbuszvonalak mentén az érintett megállóhelyek átépítése, az ITS utastájékoztatási rendszer kiépítése, amely során 77 megállóhelyen helyezik ki az intelligens utastájékoztató táblákat (kétoldalas “totemoszlop”).

Szintén e második projekthez kapcsolódóan a város képviselő-testülete már kijelölte az úgynevezett „0” emissziós zónát a Nagykörúton belül, ahol a beszerzendő soros hibridbuszok kizárólag akkumulátoros üzemmódban közlekednek majd. A projekt legjelentősebb eleme a 25 darab környezettudatos autóbusz beszerzése. Mint ismeretes, az erre irányuló közbeszerzési eljárás lezárult, a nyertes a Mercedes autóbuszok hazai forgalmazója, az EvoBus Hungária Kft. A szerződés értemében 2014 első negyedévére mind a 25 darab Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid alacsonypadlós hibridbusz megérkezhet a városba. Az autóbuszok telephelyének kivitelezését is e második projekt tartalmazza.

A két projekt lezárását követően, jövőre indulhat egy újabb fejlesztés, amelynek keretében maga az intermodális csomópont épületének kivitelezése történik meg.