Ötletpályázat a hibridbuszok arculatára
A „Kecskemét város közösségi közlekedés fejlesztése, átalakítása, zéró emissziós zóna megteremtése, soros hibridhajtású alacsonypadlós autóbuszok beszerzésével” című projekttel kapcsolatosan hozott döntéseket Kecskemét közgyűlése február 14-ei ülésén. Mint ismeretes, az intermodális pályudvar és kapcsolódó közösségi közlekedés fejlesztésének Megvalósíthatósági Tanumánya 2011 novemberében elkészült. A tanulmány a hazai gyakorlatban nem megszokott részletességgel vizsgálta és dolgozta ki a közlekedési hálózat átalakításának lehetőségei mellett a csökkentett és zéró emissziós hajtású autóbuszok üzemeltetésének lehetőségeit. Az eredmények alapján a választás a hibridbuszokra esett.
E tanulmány volt az alapja a buszbeszerzésre irányuló pályázatnak, amelyet a város benyújtott, és amelynek elemei: „0” emissziós zóna kijelölése, a városi parkolási és közlekedési rendszer átgondolása, 25 darab soros hibridbusz beszerzése, ezek számára új autóbusz telephely létesítése, a menetrend teljes körű felülvizsgálata, az új helyi „környezettudatos autóbuszvonalak” mentén az érintett megállóhelyek átépítése, átalakítása, ITS utastájékoztató rendszer kiépítése, amely keretében 77 megállóhelyen intelligens utastájékoztató tábla lesz. A táblák mobil internettel kapcsolódnak a forgalomirányító központhoz.
A projekt támogatásáról a Kormány egyedi határozatban dönt majd a Közlekedési Operatív Programok Irányító Hatósága javaslatára várhatóan azt követően, miután a köbeszerzési eljárásnak köszönhetően rendelkezésre áll a buszok beszerzési ára.
A közbeszerzési eljárásban az ajánlatok értékelése nagyjából egy hónapot vesz igénybe, azt követően készül el a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztálya jóváhagyásával a nyertes ajánlattevő megnevezését is tartalmazó összegzés. Előzetes számítások szerint a nyertes ajánlattevővel az önkormányzat leghamarabb április végén köthet szerződést. A buszok szállítási határideje szintén az ajánlatok részét képezi majd.
A projekthez kapcsolódóan a közgyűlés a Nagykörúton belüli városrészt teljes egészében „0” emissziós zónának jelölte ki. Ez azt jelenti, hogy ott a beszerzendő hibridbuszok csak elektromos üzemmódban közlekednek majd. E döntést alapozta meg a közelmúltban szintén pályázati forrásból elkészített zajcsökkentési intézkedési terv is, amely javaslatként fogalmaza meg a Nagykörúton belül a „0” emisszió elérését.
A közgyűlés döntött arról is, hogy az autóbuszok külső-belső arculata kialakításának érdekében felkéri a Kecskeméti Városfejlesztő Kft.-t egy kétlépcsős ötletpályázat lefolytatására. Első lépcsőben az iskolák számára történik meg a kiírás. A beérkezett munkákról szakértő zsűri dönt majd. Ezt követően felkér három szakmai team-et a beérkezett ötletek alapján ajánlati vázlattervek készítésére. A vázlattervekre a lakosság is szavazhat, végezetül pedig a közgyűlés dönt, hogy melyik tervezőt bízza meg a végleges tervek elkészítésével.