Buszbeszerzés: lezárult az eljárás, Mercedes hibridbuszok közlekednek majd Kecskeméten
Lezárult Kecskemét buszbeszerzési projektje keretében a nyílt közbeszerzési eljárás, a nyertes a Mercedes autóbuszok hazai forgalmazója, az EvoBus Hungária Kft. A társaság egy autóbuszra 562.900 EUR árajánlatot adott (amely valamivel alacsonyabb az előzetesen becsült értéknél), és vállalta, hogy a 25 darab soros hibridbuszt a szerződéskötéstől számított 9 hónapon belül leszállítja a város számára. Kecskemét a fejlesztésre uniós forrást nyert, amelyhez mintegy 5 százalékos önerő szükséges. Ez azt jelenti, hogy a város a saját forrást tekintve darabonként alig 8 millió forintért jut hozzá a modern buszokhoz.
A hírt ma sajtótájékoztatón jelentették be az illetékesek. Az eseményen részt vettek: dr. Homolya Róbert, a Miniszterelnökség Fejlesztési Irodájának helyettes államtitkára, dr. Nagy Gábor, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgató-helyettese, dr. Zombor Gábor polgármester, Nagypál Sándor alpolgármester, Uhlig Rita, a Kecskeméti Városfejlesztő Kft. ügyvezetője, Kovács Örs, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. ügyfélszolglálati irodavezetője, Almásy Gábor, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. projektmenedzsere és Vadnai Zoltán közlekedési szakértő.
Dr. Zombor Gábor bejelentette: a buszbeszerzésre vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárás lezárult, a nyertes a Mercedes autóbuszok hazai forgalmazója, az EvoBus Hungária Kft. A társaság egy autóbuszra 562.900 EUR árajánlatot adott (amely valamivel alacsonyabb az előzetesen becsült értéknél), és vállalta, hogy a 25 darab soros hibridbuszt a szerződéskötéstől számított 9 hónapon belül leszállítja a város számára. Kecskemét a fejlesztésre uniós forrást nyert, amelyhez mintegy 5 százalékos önerő szükséges. Ez azt jelenti, hogy a város a saját forrást tekintve darabonként alig 8 millió forintért jut hozzá a modern buszokhoz. A polgármester elmondta: a „Kecskemét város közösségi közlekedés fejlesztése, átalakítása, zéró emissziós zóna megteremtése, soros hibridhajtású alacsonypadlós autóbuszok beszerzésével” című projekt közel 6 milliárd forint támogatásban részesül. Az összegből mintegy 4,2 milliárd forinba kerülnek az új autóbuszok, a fennmaradó összeg pedig az egyéb projektelemek megvalósulására nyújt fedezetet. A fejlesztés további elemei: „0” emissziós zóna kijelölése, a városi parkolási és közlekedési rendszer átgondolása, a buszok számára új autóbusz telephely létesítése, a menetrend teljes körű felülvizsgálata, az új helyi „környezettudatos autóbuszvonalak” mentén az érintett megállóhelyek átépítése, átalakítása, ITS utastájékoztató rendszer kiépítése, amely keretében 77 megállóhelyen intelligens utastájékoztató tábla lesz. A táblák mobil internettel kapcsolódnak a forgalomirányító központhoz. Dr. Zombor Gábor polgármester elmondta azt is: a közgyűlés a „0” emissziós zónát a nagykörúton belül jelölte ki. Ez azt jelenti, hogy a beszerzendő soros hibridhajtású buszok a nagykörúton belül kizárólag elektromos üzemmódban közlekedhetnek.
Dr. Homolya Róbert rendkívül elismerően szólt Kecskemétről, ahol mindvégig hittek abban, hogy megvalósítható egy Magyarországon egyedülálló közlekedés-fejlesztési projekt.
Dr. Nagy Gábor szintén gratulált a városnak, és hangsúlyozta: Kecskeméten 6 közlekedés-fejlesztési projekt fut, a város az elsők között kezdte el az ilyen típusú beruházások előkészítését, ismerte fel a lehetőséget.
Uhlig Rita ügyvezető elmondta: 2009 óta dolgoznak az előkészítésen. A közösségi közlekedés fejlesztésére irányuló megvalósíthatósági tanulmány alapján született a döntés, hogy a környezet-kímélő és gazdaságos üzemeltetés érdekében a város a soros hibridbuszok beszerzését tűzi ki célul. A közbeszerzési eljárás rendkívül szigorú feltételeket tartalmazott, egyebek között az autóbuszok tesztelését is annak érdekében, hogy a gyakorlatban is bebizonyosodjon: a jármű valóban tudja mindazt, ami az ajánlatban szerepel.
A tesztnap részleteiről és a busszal kapcsolatos műszaki információkról Vadnai Zoltán közlekedési szakértő tájékoztatta a jelenlévőket. Elmondta: a Mercedes-Benz Citaro G BlueTec®-Hybrid autóbusz tesztelése 2013. március 8-án zajlott Kecskeméten. A tesztelést független szakértői bizottság végezte, a közbeszerzési szakértő felügyelete mellett. A közbeszerzési kiírásban szereplő feltételeknek a jármű megfelelt, sőt több mutató esetében azokat felülmúlta. A fordulókörnél például a szabványnál lényegesen kisebb átmérőjű körben volt képes megfordulni.
A tesztnapon a menetpróba az 1-es autóbusz vonalán zajlott, először akkumulátoros, azt követően pedig hibrid üzemmódban. Akkumulátoros üzemmódban a busz a minimálisan előírt 3 kilométer helyett 9,6 kilométert tett meg. Hibrid üzemmódban a szakértők azt vizsgálták, hogy egy tele tankkal meddig bír menni a jármű, hiszen fontos a gazdaságos üzemeltetés. A Mercedes itt is kiválóan teljesített, a március 8-án reggel 9 órakor teletankolt busz másnap délután 3 óráig kőrözött az 1-es autóbusz vonalán, a pályázó által biztosított váltósofőrökkel. Ez azt jelenti, hogy a jármű átlagos fogyasztása 43 liter alatti, ami nagyjából 30 százalékos megtakarítást jelent a hagyományos üzemmódhoz képest. A jármű jellemzője egyébként, hogy 30 kilométeres sebesség alatt szinte csak akkumulátoros üzemmódban közlekedik, fékezés közben és hibrid üzemmódban egyaránt tölti az akkumulátorokat.
Vadnai Zoltán hangsúlyozta: ilyen busz jelenleg világszerte összesen 62 darab közlekedik, és Kecskemét lesz az első olyan város, ahogy egyszerre a legtöbbet, 25 darabot állítanak be a tömegközlekedésbe.