Elővárosi közlekedés: megalakult a Projekt Irányító Bizottság
Az elővárosi fejlesztés teljes bekerülési költsége a megvalósulással együtt 75 milliárd forint, a három közlekedésfejlesztési projekt összes költsége pedig 135 milliárd forint lesz.
Az elővárosi projektben tervezett projektelemek:
- Vasúti közlekedésfejlesztés Kecskemét város és agglomerációja tekintetében.
- Meglévő vasúti megállóhelyek korszerűségi felülvizsgálata, szerepeinek meghatározása.
- P+R parkolók illesztése az agglomerációban lévő vasútállomásokhoz.
- Vasútállomásokon és az érintett vasúti járatokon kialakítandó ITS (Intelligent Traffic Systems = Intelligens Közlekedési Rendszerek) rendszer alternatív lehetőségeinek, kapcsolódási lehetőségeinek vizsgálata.
Vasúti közlekedésben vizsgált szakaszok:
- Budapest-Cegléd-Kecskemét-Kiskunfélegyháza-Szeged nyomvonalon: Nagykőrös, Katonatelep, Kecskemét központi, Városföld, Kiskunfélegyháza
- 142 vonalon: Lajosmizse, Méntelek, Hetényegyháza, Máriaváros, Kecskemét-Alsó
- 145 vonalon: Kisfái, Nyárlőrinc, Nyárlőrinc-Alsó, Lakitelek, Kerekdomb, Tiszakécske
- 152 vonalon: Szabó Sándor ltp., Ballószög, Ágasegyháza, Izsák, Fülöpszállás
- Kisvasút vonalon: Kecskemét kisvasút állomás, Törökfái, Matkó-Alsó, Jakabszállás, Bugac.
A közúti közlekedési fejlesztés tekintetében vizsgált szakaszok és a tervezés érinti Szentkirályt, Kerekegyházát, Fülöpházát, Balázspusztát, Szabadszállást, Fülöpszállást, Ballószöget és Helvéciát. Ezek a gyűjtőutak jelenleg is nagy forgalmat bonyolítanak le. A tervezők az agglomerációra vonatkozóan vizsgálják a buszfordulókat is.
Az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a munkahelyek az ingázók számára is könnyebben elérhetőek legyenek, a munkaerő mobilitása pedig a munkáltatóknak is előnyös.
A gyűjtőutak rekonstrukciója arra ösztönzi majd a lakosságot, hogy a tömegközlekedést vegye igénybe az egyéni közlekedés helyett. Így csökken a város zaj- és légszennyezettsége, kevesebb lesz a közúti baleset, Kecskemét élhető marad, ez által még nagyobb vonzerőt jelent a befektetőknek.
A nyertes cégek bemutatása
UTIBER Közúti Beruházó Kft.:
A konzorciumvezető UTIBER Közúti Beruházó Kft. az 1971-ben alapított Közúti Beruházó Vállalat utódja. A cég mérnöki tevékenysége során jelentősen hozzájárult a magyarországi közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez. Privatizálása óta fokozatosan fejlődött, alkalmazotti létszáma jelenleg mintegy 130 fő.
Az UTIBER Kft. főbb szolgáltatásai:
- Út-, vasúttervezési feladatok (tanulmányok, engedélyezési, tender, kiviteli és megvalósulási tervek, beleértve az összes szakági tervet is)
- Beruházások teljes körű előkészítése és lebonyolítása (a “Mérnök” feladatainak ellátása), műszaki ellenőrzés
- Versenyeztetés (tenderdokumentációk teljes körű elkészítése, és a verseny lebonyolítása a finanszírozó szervezet előírásai szerint)
- Területmegszerzés, kisajátítás
Az UTIBER Kft. tevékenységének tárgyai:
- Autópályák, autóutak, gyorsforgalmi és főutak, ezek városi (bevezető)
szakaszai;valamint ezekhez kapcsolódó létesítmények, pihenők, benzinkutak stb. - Vasúti létesítmények
- Folyami hidak, közúti és vasúti felüljárók, egyéb műtárgyak
- Városi közlekedési beruházások; villamospályák, egyéb (összekötő, elkerülő, szerviz és kerékpár) utak
- Szilárdhulladék gazdálkodási rendszerek, lezárt hulladék lerakók rekultivációja
- Szennyvíztisztító telepek, szennyvíz csatornák, ivóvíz vezetékek
- Árvízvédelmi, folyószabályozási létesítmények, kikötők
- Magasépítési beruházások (határátkelőhelyek, bevásárlóközpontok,
mérnökségi telepek, irodaházak, oktatási, – egészségügyi létesítmények)
UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt. :
Az elmúlt több mint 50 év során az UVATERV Zrt. illetve jogelődje, az UVATERV Út-, Vasúttervező Rt. az Út-, Vasúttervező Vállalat számos közlekedési létesítmény tervezésében vett részt. 1948-ban a céget állami vállalatként hozták létre. 1993-ban részvénytársasággá alakult át, és megtörtént a társaság privatizációja. A részvények a vállalatvezetés és az alkalmazottak tulajdonában vannak. Tevékenysége elsősorban a közlekedési infrastruktúra területeit öleli fel: repülőterek, autópályák, utak, vasutak, hidak, felüljárók, alagutak, metró-rendszerek, folyami kikötők, közlekedési épületek, járműtelepek, mélygarázsok és parkolóházak, távközlési tornyok létesültek tervei alapján, Magyarországon és külföldön egyaránt.
A társaság tevékenysége három szakág között oszlik meg. Az első szakág tevékenységi körébe tartozik az út, autópálya, vasút és repülőtér tervezés, az úthálózat fejlesztés és forgalomtechnikai tervezés, a környezetvédelmi tervezés, valamint a geodézia, közműtervezés és területfejlesztés. A második szakág a hídtervezéssel, hídépítési technológiai tervezéssel és szerkezet-tervezéssel foglalkozik, míg a harmadik szakág feladatköre a földalatti szerkezetek és metrórendszerek tervezése, valamint építészeti és épületgépészeti tervezés. A három szakág tevékenysége összesen kilenc tervezőirodán folyik.
Az UVATER tevékenységi körei:
- út- és autópályatervezés
- közlekedésfejlesztési tervek
- vasúttervezés
- repülőtér tervezés
- környezetvédelmi tervezés
- geodéziai munkák
- híd- és szerkezettervezés
- építészet
- statikai szaktervezés
- villamos tervezés
- épületgépészet
- vízgazdálkodás, vízi építmények tervezése
- metró és föld alatti létesítmények tervezése
- számítástechnikai szolgáltatások
- egyéb mérnöki szolgáltatások (beruházások szervezése és lebonyolítása, tervezői
művezetés, szakértői tevékenység, tudományos kutatás, fejlesztés, tender tervek készítése)