Kecskemét város térségi elérhetőségének javítása megvalósíthatósági tanulmány (KÖZOP)

Elnyert támogatás: 645.750.000 Ft
Bekerülési költség:
645.750.000 Ft
Kedvezményezett: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata
KÖZOP 3.4.0-09-2010-0015

Kecskemét Úthálózati Térkép

A terv abból indul ki, hogy a város és térsége közlekedését csak komplexen szabad kezelni, és jelentős beavatkozás esetén hosszú távon is meg kell határozni.

Kecskemét térségének országos szintű elérhetősége az M5-ös autópálya megépülésével kedvezővé vált, a tervezett M8-as autópálya átadása után pedig kifejezetten előnyös pozícióba kerül. Ennek a pozitív, gazdaságot dinamizáló hatása már most is jelentős, viszont az országosan is kiemelkedő közlekedés-földrajzi pozíció a fő és alsóbbrendű hálózaton feszültséget teremt. Meg kell oldani az átmenő forgalmat, a város környékén megtelepedett gazdasági tevékenységekhez kötődő célforgalmat, a  munkahelyek és szolgáltatások elérhetőségét. Ez egyszerre kívánja meg a Kecskemétet elkerülő útvonalak fejlesztését és a város megközelíthetőségét biztosító sugaras közúti elemek bővítését. Ehhez viszont a hálózat elérhetőségét biztosító csomópontokat is fejleszteni kell.

A megvalósíthatósági tanulmány feladata, hogy a legmegfelelőbb változatot kiválassza. A jelenlegi tervek között szerepel az 54-es és az 52-es út egyes szakaszainak négysávosítása, A 441-es főutat az északi elkerülő és a megyehatár között (Katonatelepet is beleértve) szintén négynyomúsítanánk, Katonatelep megközelítési csomópontjait rendeznék. Szintén négynyomúsítás lenne a megyehatár és az M8-as autópálya között. Kecskeméten belül pedig a 441-es főút a vasút fölé épített felüljárón haladna keresztül.

A projektben szereplő további tervek egy része lassan már a kivitelezés fázisába érkezik: három új körforgalom épül a Mercedes-gyárhoz kapcsolódóan, egyet pedig átépítenek. Az új csomópontok egyike a Daimler út – 54-es főút – Búzakalász utca kereszteződésében, a másik az 5-ös főúton a Mercedes főbejáratánál, a harmadik pedig ez utóbbitól nagyjából egy kilométerre, szintén az 5-ösön lesz. A Szélmalom csárda utáni csomópontot átépítik turbó körforgalommá. Ami az északi elkerülőt illeti, annak építése két ütemben történik. Az első ütem az 5-ös és 441-es főutak közötti szakasz kivitelezése, amely még idén elkezdődhet. A teljes északi elkerülő 2012 végére készül el.

A teljes projekt bekerülési költsége 41 milliárd forint.

A megvalósíthatósági tanulmányt a FŐMTERV Fővárosi Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. készíti,  a tanulmány 2011. májusára fejeződik be.

KÖZOP 3.4.0-09-2010-0015