Kecskemét Megyei Jogú Város elővárosi közlekedési rendszereinek fejlesztése

Megvalósíthatósági tanulmány
Kedvezményezett: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata
Elnyert támogatás: 401.875.000 Ft.

A ”Kecskemét Megyei Jogú Város elővárosi közlekedési rendszereinek fejlesztése” című projekt benyújtásáról szóló döntést 2010. október 28-án hozta meg Kecskemét közgyűlése. A projektmenedzsmentet társaságunk végzi.

A pályázat az elővárosi vasút és úthálózathoz kapcsolódó közúti és vasúti közösségi közlekedés fejlesztésének előkészítésére irányul. Célja a fejlesztési tervek megalapozása, egy egységes stratégia kidolgozása, a legmegfelelőbb fejlesztési megoldások kiválasztása, kidolgozása.

A tanulmány a következő projektötleteket vizsgálja: a meglévő megállóhelyek átépítése vagy áthelyezése, P+R rendszer biztosítása, buszfordulók szabványosítása. A vasút esetében az alábbi vonalak, szakaszok vizsgálata történik meg:

-Nagykőrös, Katonatelep, Kecskemét központi pályaudvar, Városföld, Kiskunfélegyháza

-Lajosmizse, Méntelek, Hetényegyháza, Máriaváros, Kecskemét-Alsó

-Kisfái, Nyárlőrinc, Nyárlőrinc-Alsó, Lakitelek, Kerekdomb, Tiszakécske

-Szabó Sándor ltp., Ballószög, Ágasegyháza, Izsák, Fülöpszállás

-Kisvasút vonalon: Kecskemét kisvasút állomás, Törökfái, Matkó-Alsó, Jakabszállás, Bugac.

A közutak esetében a lehetséges rekonstrukciók vizsgálata kiterjed a 44-es egyes szakaszaira, valamint a Szentkirályt, Kerekegyházát, Fülöpházát, Balázspusztát, Szabadszállást, Fülöpszállást, Kadafalvát, Ballószöget és Helvéciát érintő, jelenleg is erőteljes forgalmat lebonyolító fő gyűjtőutakra.

A megvalósíthatósági tanulmány az infrastruktúra állapotának és fejlesztési lehetőségeinek vizsgálata mellett a közlekedési kapcsolatokkal, az akadálymentesítéssel, a járműpark fejlesztésével és egy új típusú utastájékoztató rendszer kialakításával is foglalkozik.

A projekt szervesen kapcsolódik Kecskemét azon már megnyert közlekedésfejlesztési pályázataihoz, amelyek egyrészt az intermodális pályaudvar kialakítására és a kapcsolódó helyi közösségi közlekedés fejlesztésére, másrészt a térségi elérhetőségek javítására irányulnak. A három pályázat együtt képes teljes egészében, komplexen kezelni a város közlekedési problémáit.

Az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a munkahelyek az ingázók számára is könnyebben elérhetőek legyenek, a munkaerő mobilitása pedig a munkáltatóknak is előnyös.

A gyűjtőutak rekonstrukciója arra ösztönzi majd a lakosságot, hogy a tömegközlekedést vegye igénybe az egyéni közlekedés helyett. Így csökken a város zaj- és légszennyezettsége, kevesebb lesz a közúti baleset, Kecskemét élhető marad, ez által még nagyobb vonzerőt jelent a befektetőknek.

A projekt teljes költségvetése (megvalósíthatósági tanulmány, tervezés, kivitelezés) 75 milliárd forint.